Szkoła podstawowa
Projekt koncepcyjny budynku nowej szkoły podstawowej.
Zaprojektowaliśmy go w sposób zapewniający wysoki standard użytkowania budynku, pracy i nauki oraz gwarantujący maksymalne bezpieczeństwo użytkowników obiektu. Budynek stanowi przestrzenną odpowiedź i wchodzi w funkcjonalną relację z budynkiem przedszkola, które zaplanowano od strony wschodniej. Równoległym celem projektu jest stworzenie nowoczesnego miejsca oferującego użytkownikom bogaty i atrakcyjny program edukacyjny, sportowy i rekreacyjny.
Wyjątkowe miejsce, atrakcyjny teren sąsiedniego osiedla a przede wszystkim jego przyszli użytkownicy – to dla nas obowiązek zaproponowania rozwiązań wyjątkowych i ponadczasowych, które na wiele kolejnych lat uświetnią funkcjonowanie tego fragmentu przestrzeni miasta i utrzymają jego atrakcyjność.
W koncepcji projektowej przyjęto zasadę, podporządkowania kształtu, konstrukcji i rozwiązań architektonicznych wartości nadrzędnej : funkcji. Zamierzeniem projektowym jest, aby wszystkie pomieszczenia, ich układ i lokalizacja w bryle budynku w sposób możliwie najlepszy spełniały swoją rolę, były podporządkowane zasadom ergonomii, były ekonomiczne zarówno w sferze materialnej jak i użytkowej oraz aby tworzyły jeden harmonijnie działający organizm.
Projektowany budynek składa się z głównej bryły zorientowanej na osi wschód zachód. Bryła ta jest 3 kondygnacyjna i zawiera strefę wejściową, pracownie przedmiotowe, część dla nauczycieli oraz strefę administracyjną. Od strony południowej bryły głównej zaprojektowano 3 dwukondygnacyjne skrzydła zawierające sale dydaktyczne dla I etapu nauczania oraz sale do przedmiotów ogólnokształcących.
Salę gimnastyczną wraz z salami dodatkowymi i zapleczem szatniowym zaprojektowano od północno wschodniej strony terenu. Sala stanowi odrębną bryłę połączoną z głównym budynkiem szkoły łącznikiem zawierającym funkcje dodatkowe. Sala wraz z boiskami i bieżnią stanowi kompletną strefę sportową.
Aulę szkolną zaprojektowano po przeciwległej stronie. Południowo wschodni narożnik i sąsiedztwo ze szkolnym dziedzińcem oraz bliskość zaprojektowanej również od strony południowej rekreacyjnej strefy zielonej daje szereg możliwości funkcjonalnych i organizacyjnych.
Trójskrzydłowy układ brył wpiętych do głównej bryły „rozrządowej”, ich orientacja względem kierunków świata jest zabiegiem celowym. Ma zagwarantować bezpośredni dostęp światła do sal lekcyjnych. Sale w poszczególnych skrzydłach ulokowano od strony wschodniej, komunikację po stronie przeciwnej.
Parter i 1 piętro zaprojektowane zostały w analogiczny sposób. Kondygnacje w zakresie układu sal są identyczne, różnią się funkcjami dodatkowymi, takimi jak: świetlica, pomieszczenia gospodarcze, biblioteka, stołówka z kuchnią.
Bryła główna posiada trzy kondygnacje. Oprócz strefy wejściowej na parterze z szatniami, pomieszczeniami portierni, ulokowano tu na dwóch kondygnacjach sale przedmiotowe. Ostatnie piętro, wyróżnione w bryle budynku kształtem, kolorem i wielkością mieści część administracyjną, pokój nauczycielski, pomieszczenia socjalne oraz salę konferencyjną.
Aula i strefa sportowa zostały oddalone nieco od bryły głównej oraz od skrzydeł z salami dydaktycznymi. Zabieg ten jest celowy. Większe zebrania, imprezy sportowe, wydarzenia organizowane w auli nie będą zakłócały pracy w podstawowej części budynku. Ponadto układ taki gwarantuje lepszą ewakuację a bliskie sąsiedztwo z boiskami czy dziedzińcem szkolnym – większe możliwości organizacyjne różnych imprez.
Pomiędzy skrzydłami z salami dydaktycznymi zaprojektowano dwa dziedzińce „ciche”. Oprócz doświetlenia pomieszczeń pełnią one funkcje dodatkowych przestrzeni edukacyjnych, gdzie można organizować zajęcia, mogą służyć do pracy własnej uczniów lub też może to być miejsce spędzania czasu podczas przerw międzylekcyjnych.
Aulę szkolną można wykorzystywać w sposób komercyjny. Umożliwia to oderwanie od głównej bryły budynku szkoły, dodatkowy parking w sąsiedztwie auli oraz duża powierzchnia doświetlająca pomieszczenie.
Główna część edukacyjna budynku, zasadnicza funkcja szkoły została ubrana w prostą formę architektoniczną, z klasycznym układem okien w postaci poziomych pasów. Pasy okienne zostały podkreślone gzymsami nad i podokiennymi. Elewacje tej części wykończono cegłą klinkierową.
Drugie piętro – „nauczycielskie” – będące zwieńczeniem głównej części szkoły stanowi jedyny akcent architektoniczny będący jednocześnie dominantą tej części przestrzeni osiedla. Piętro to zostało wyróżnione odmienną bryłą z zaokrąglonymi narożnikami, innym – pionowym układem otworów okiennych, innym – jasnym kolorem. Piętro to jest też mniejsze w swoim obrysie – jego ściany zewnętrzne zostały wycofane względem obrysu ścian niższych kondygnacji.
Bryła Sali gimnastycznej nawiązuje formalnie do piętra nauczycielskiego. Wykończona jest tym samym kolorem i również posiada zaokrąglone narożniki. Wyróżnia ją duże przeszklenie od strony boisk szkolnych.
Aula, jako część nie będąca podstawowym zakresem funkcji szkolnej, również została wyposażona w inne, nie ceglane wykończenia. Aula posiada przewyżkę, może pomieścić 600 osób. Kształt przeszkleń zewnętrznych, zwłaszcza ich dolna krawędź została dopasowana do linii przewyżki.
Pod widownią planuje się ulokowanie pomieszczeń technicznych takich jak kotłownia, wentylatorownia, warsztat, pomieszczenia rozdzielni elektrycznych, serwerownia itp. Szczegóły rozwiązań zawarte zostaną w projektach technicznych – budowlanym i wykonawczym.
Budynek jest w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Został wyposażony w 2 szyby z dźwigami osobowymi.
Projekt zakłada strefowe zagospodarowanie terenu, które jest kontynuacją rozlokowanej w budynku szkoły szczegółowej funkcji.
Budynek zaprojektowano w centralnej części terenu.
W północnej części terenu umieszczono zestaw boisk szkolnych, w których skład wchodzą : boisko do piłki nożnej, 2 boiska do koszykówki i siatkówki, tor do skoku w dal, tor do rzutów. Całość okala bieżnia. Boiska sportowe znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie sali gimnastycznej.
Nieco na południe, przed wejściem głównym i przed główna elewacją szkoły zaprojektowano parkingi. Parkingi zaprojektowano również po wschodniej stronie budynku. Takie rozwiązanie umożliwia wygodniejsze komercyjne zarządzanie aulą.
Od strony południowej budynku zaprojektowano rekreacyjny teren zielony z oczkiem wodnym.
Cały budynek okala droga pożarowa.
Pomiędzy skrzydłami szkoły mieszczą się dziedzińce „ciche” oraz główny dziedziniec szkolny.
Śledź nas na: